Walcker-orel on arhitekt Otto Pius Hippiuse kavandite järgi aastatel 1862-1870 ehitatud Tallinna Kaarli kirikus juba teine instrument, vahetades välja Gustav Normanni poolt 1870. a valmistatud ja 1884. a suurendatud oreli.
Praegune orel ehitati 1923. aastal Ludwigsburgis Württembergis Walcker & Cie vabrikus ja kannab oopuse numbrit 2011. See oli noores Eesti Vabariigis esimene esinduslik uus orel, mis pidi avaldama tugevat mõju kogu riigi muusikakultuurile. Instrument pidi seetõttu olema eriti suur, kõlavärvikas ja kunstiliselt parimal tasemel. Tõesti, oma 84 registriga ületas see orel ka auväärset orelit toomkirikus, mida sel ajal kasutas veel saksakeelne kogudus. Kuni tänaseni on Tallinna Kaarli kiriku Walcker-orel suurim orel Eestis.
Walckeri orelitehas oli endale Baltikumis paljude uute orelitega nime teinud. Juba 1842. aastal saabus neilt esimene orel Tallinna Oleviste kirikule. Legendaarse kuulsuse saavutas firma igatahes 1883/84, kui Riia toomkirikule valmis 124 registriga orel. Seetõttu ei ole imestada, et Kaarli kirikus lisaks Walckerile teisi pakkumisi ei võetudki. Organist Mihkel Lüdig oli ka ise aktiivselt oreli projekteerimise ja ehitamise juures. (Lüdig oli 1919. a asutatud Tallinna Konservatooriumi esimene direktor. Orelile on ta loonud muuhulgas 3 fuugat.) Oreli pühitsemisel 1923. aastal musitseeris Lüdigi kõrval ka Läti tuntud orelivirtuoos ja helilooja Alfrçds Kalniòð.
Suurtest Walcker-orelitest omab oopus 2011 Tallinna Kaarli kirikus tänapäeval erilist positsiooni. Maailmas ei ole teist terviklikult püsinud Walcker-orelit sellest perioodist. See instrument on peale Hamburgi Püha Miikaeli ja Dortmundi Püha Reinoldi kiriku oreli kaotust suurim säilinu, milles on realiseeritud von Ruppi ja Schweitzeri initsieeritud Elsassi orelireformi põhimõtteid. See fakt ise kindlustab Tallinna Kaarli kiriku orelile tähtsa koha Euroopa väärtuslikemate ajalooliste orelite hulgas. Elsassi orelireform toetus sünteesile saksa romantilisest orelist, klassikalise ja prantsuse sümfoonilise oreli elementidega – valikuliselt suurem keelregistrite osakaal eelkõige paisutusvärkides ja suurem diferentseering mikstuurregistrite osas.
Vaatamata praegusele mitte enam rahuldavale seisukorrale, pakub Kaarli kiriku orel ikka veel sügavat muljet avaldava naudingu. Võimas orel täidab hiiglasliku ruumi lopsaka, noobli üldkõlaga, mõjumata seejuures rõhuvalt. Kõlavärvirikkus on peaaegu ammendamatu. Dünaamiline paindlikkus on tänu kahele rikkalikult sisustatud paisutusvärgile ja paisutusrullile ületamatu. Elsassi reformi järgselt koostatud dispositsioon võimaldab esitada suurt osa orelirepertuaarist, ka barokkmuusika ei sule ennast selle instrumendi ees. Mängupult on ülevaatlikult kujundatud, omades targalt kavandatud mänguabisid läbimõeldud süsteemis. Kõigi kolme manuaali pneumaatilise mängumehhanismi mehaaniline juhtimine on lausa geniaalne ja tulevikku vaatav. Igas detailis parimal tasemel käsitöö asetab selle pilli oma aega kahe maailmasõja vahel. Kõlaline suursugusus vastab oreli läbinisti klassikaliselt mõjuvale tammepuust ümbriskapile, mis eristub oma ajastu vabaltseisvate prospektide kõrval silmapaistvalt.
Nüüdseks 86 aastat kasutatud Tallinna Kaarli kiriku orelile vajalikuks osutuva kapitaalremondi kavandamisel tuleb lähtuda sellest, et seda erakordse väärtusega instrumenti lugupidaval viisil ettevaatlikult parandada, kulunud ja kadunud detailid asendada täpselt samas stiilis ja samadest materjalidest valmistatud osadega. Nii saavutab see orel Musica Sacra jaoks taas oma algse ilu erakordse kõla näol järeltulevatele põlvkondadele.
Martin Rost
Oreli dispositsioon:
Orelil on pneumaatiline traktuur. Instrumendil on 3 manuaali, 81 helisevat ja 3 transmissioonregistrit ning pedaal.
PEDAL | I MAN/G.O. | II MAN/Pos. | III MAN/Rec. |
Grand Bourdon 32 | Principal 16 | Geigenprincipal 16 | Lieblilich gedect 16 |
Principalbass 16 | Bourdon 16 | Quintatön 16 | Flötenprincipal 8 |
Violonbass 16 | Viola 16 | Principal Minor 8 | Konzertflöte 8 |
Subbass 16 | Principal Maior 8 | Flauto amabile 8 | Quintatön 8 |
Harmonicabass 16 | Hornprincipal 8 | Rohrflöte 8 | Lieblich Gedect 8 |
Gedectbass 16 | Doppelflöte 8 | Nachtorn 8 | Aeoline 8 |
Octavbass 8 | Quintatön 8 | Gedackt 8 | Vox celestis 8 |
Viola 8 | Bourdon 8 | Fugara 8 | Fugara 4 |
Violincello 8 | Fernhorn 8 | Harmonica 8 | Flauto dolce 4 |
Zartbass 8 | Gemshorn 8 | Salicional 8 | Flautino 2 |
Gedectflöte 8 | Viola da Gamba 8 | Undamaris 8 | Sesquialtera 2 2/3 |
Cornettbass 8 | Dolce 8 | Viola 4 | Cymbel 3f |
Octave 4 | Octave 4 | Salicet 4 | Cornettmixtur 3-4f |
Quintbass 10 2/3 | Gamba 4 | Traversflöte 4 | Basson 16 |
Bombardon 32 | Gemshorn 4 | Piccolo 2 | Oboe 8 |
Posaunenbass 16 | Rohrflöte 4 | Rauschquinte 22/3 | Horn 8 |
Basson 16* | Octave 2 | Mixtur 3f | Schalmei 8 |
Trompete 8 | Bauernflöte 2 | Trompette harm. 8 | Vox humana 8 |
Clairon 4* | Quinte 5 1/3 | Clarinette 8 | Clairon 4 |
I/Ped. | Quinte 2 2/3 | Chor anglais 4 | Tremolo |
II/Ped. | Scharff 3f | II/I | Super II |
III/Ped | Mixtur 4 – 5f | III/I | Super III/II |
Piano ped.Combination | Cornett 3 – 5f | III/II | Sub III/II |
2 normal combination | Fagott 16 | Super I | Sub II/I |
Walze | Trompete 8 | ||
Clairon 4 | |||
*III man transmisioon |